Kesalahan Yang Sering Dilakukan Ketika Menghantar Resume Kerja

Kesalahan yang sering dilakukan ketika menghantar resume kerja. Dibawah merupakan kesalahan-kesalahan yang biasa dilakukan oleh pemohon pekerjaan dalam menghantar dokumen pengenalan diri atau resume ketika membuat permohonan kerja.

8 Kesalahan Yang Biasa Dilakukan Semasa Menghantar CV/Resume :
  1. Tidak membaca syarat-syarat dan kelayakan pekerjaan secara teliti sebelum menghantar dokumen pengenalan diri atau resume, dalam kata ingin mencuba nasib.
  2. Tiada sijil lain yang disertakan bersama. Ini adalah bertujuan sebagai bukti kepada pihak majikan.
  3. Tiada expected salary and availability/notice period. Ini adalah penting untuk pihak pengurusan untuk  memproses permohonan anda secepat mungkin.
  4. Tiada nombor telefon dan email pada dokumen pengenalan diri atau resume anda.
  5. Tidak menghantar resume dalam bentuk word version.
  6. Tidak menyertakan gambar terkini.
  7. Pengalaman kerja yang tidak lengkap serta tidak menyatakan jawatan yang telah disandang sebelum ini.
  8. Tidak menyatakan jawatan yang ingin di pohon pada Subject Email. Ingat!!Jangan sesekali menggunakan Subject Email seperti "Sebarang Jawatan Yang Ada'' atau "any position available".


Jika ada dikalangan anda menghantar cv/resume yang tidak menepati syarat di-atas, Harap maklum dokumen pengenalan diri atau resume anda berkemungkinan besar akan di tolak.Sekian.

Diharap dapat membantu.


Albert Einstein Quates
Sering Lakukan Kesalahan

0 Response to "Kesalahan Yang Sering Dilakukan Ketika Menghantar Resume Kerja"

Post a Comment