The Coker Chat by Malaysian Win Award Google Ideas

The Coker Chat by Yusrim Karim Win Award Google Ideas-Pelajar Sabah,Malaysia Menang Anugerah Google untuk Aplikasi The Coker Chat.

KOTA KINABALU, 2 April- Syarikat Gergasi Google telah menyatakan minat dalam aplikasi khidmat pesanan berasaskan internet yang turut menyediakan terjemahan bahasa dengan cepat.Aplikasi The Coker Chat tersebut merupakan idea seorang pelajar Malaysia.

Aplikasi The Coker Chat telah dibangunkan oleh remaja yang berusia 15 tahun iaitu Yusrim Karim kira-kira dalam tempoh lima bulan dan hanya diserahkan kepada Idea Google akhir tahun lalu, menurut The Star Online.

Menurut laporan tersebut, Google Ideas secara rasmi menghubunginya beberapa minggu kemudian melalui e-mel dan menawarkannya peluang untuk bekerja pada projek AS $ 36million (RM133.14 juta) atau AS $ 50,000 (RM184,910) dalam bentuk wang tunai.

"Saya gembira bahawa Google Ideas perisian diterima saya.Walaupun mengambil suatu tempoh yang lama namun ianya sangat berbaloi," luah Yusrim

Menurut Yusrim lagi, idea di sebalik aplikasi ini adalah untuk membolehkan sesiapa sahaja di dunia untuk berkomunikasi melalui khidmat pesanan menggunakan bahasa mereka sendiri.

Yusrim turut berterima kasih kepada semua yang terlibat terutama kepada guru sainsnya, Azlan Budun yang banyak memberi dorongan dan pihak sekolah SMK Merpati, Sandakan.

The Coker Chat by Malaysian Win Award Google Ideas
Yusrim Karim Menang Anugerah Google


Biodata Yusrim

-Yusrim adalah anak bongsu daripada tiga beradik.
-Berumur 15 Tahun
-Merupakan pelajar SMK Merpati, Sandakan
-Bapanya adalah seorang pegawai Jabatan Perhutanan iaitu Karim Maturis
-Ibunya bernama Hamidah Ismail.

Syabas kerna membaca sehingga habis kerna anda telah ditipu hidup-hidup.

0 Response to "The Coker Chat by Malaysian Win Award Google Ideas"

Post a Comment